dimecres, 2 d’octubre del 2013

LEM 2013: rituals elèctrics


El 2013 recordem que fa 100 anys Luigi Russolo va publicar el manifest L'Arte dei Rumori. Bé, no ho podem recordar, ja que no havíem nascut. Ho celebrem. Tot i que no és una cosa per celebrar, exactament. El manifest de Russolo és una baula més, potser més sòlida que altres, en la cadena d'esdeveniments que marquen l’itinerari de la conquesta de l'univers sonor per part de l'homo sapiens sapiens. Per celebrar aquesta constant, afortunada i perillosa aventura, existeix precisament el LEM. Així que, ho confessarem: no podem recordar quan es va publicar L'Arte dei Rumori, tampoc ho celebrem, sinó que ho reivindiquem. I aixequem la nostra veu, a més d'ulular, crepitar, borbollejar i brunzir per tal de fer palesa aquesta reivindicació. Cada situació que presenta el LEM forma part del continu temporal al qual pertany el manifest de Russolo. Des de l'homenatge al desaparegut Joan Saura, genetista dels sorolls, fins a l'explosió sònica de Borbetomagus, passant pel futurisme primitivista de :zoviet*france: i els rituals de descens de C-Utter. Lluny de la pulcritud del sorollisme clínic i amable, tan a la moda, el LEM explora aquesta línia històrica fins als nostres dies mostrant 25 projectes que no et poden deixar indiferent. Molts d’aquests grups actuen per primer cop en aquest país, una altra novetat és el pas pel LEM de l’experiment multisensorial Vinfonies. I tornem després de tres anys a l’església de Santa Maria per a un concert d’orgue i electrònica, repetim el ritual d’Àgape i, insistim: els caps de cartell d’aquesta edició són imprescindibles i els projectes més interessants de l’escena local emergent també hi són presents. També volem destacar que el treball gràfic del programa d’enguany està fet a partir de les il·lustracions de Marc O’Callaghan, resident enguany de Gràcia Territori Sonor.
Les fortes retallades econòmiques per part de les institucions públiques que la nostra entitat ha patit en els darrers mesos ens han abocat a cancel·lar moltes de les activitats previstes amb motiu del centenari, com ara exposicions, debats i concerts, per tal de poder fer el LEM, i ha portat també a que aquest projecte, necessàriament professionalitzat des de fa anys, depengui ara mateix del voluntariat i l’aportació personal dels qui ho gestionem. També ens obliga a reduir al màxim els actes gratuïts, tot i que hem mantingut els preus assequibles per a tothom. Ara, més que mai, la teva assistència és imprescindible per a la supervivència del festival de música experimental més veterà de Catalunya. Benvingut al LEM!