dilluns, 26 d’octubre de 2015

LEM 2015 - TERCERA SETMANA


MELVILLÍADA (CONTES DE NAVEGANTS) (Barcelona)
Dimecres 28 d’octubre, 19 h
GTS
Igualada, 10 

INAUGURACIÓ EXPOSICIÓ
Entrada lliure
Per un d’aquells atzars que no cal comprendre, com la trobada fortuïta i providencial d’un artis- ta i un músic pels carrers del barri o la d’un jovenet i un caníbal en un llit de Nova Anglaterra, Xesco Mercé puja a Gràcia per a presentar Melvillíada (contes de navegants), un projecte plàstic, mena de spin-off del que va realitzar, junt amb el pintor Ramon Roig, aquesta passada primavera a la galeria La Xina A.R.T. Lluny de voler caure en el parany d’abordar la colossal empresa de pretendre il·lustrar Moby Dick o, presumptuosament,d’intentar desxifrar tots els seus críptics senyals, Melvillíada ho fa des de la poètica del dibuix més simple. Un grapat de petites obres que són, alhora, provisió, santabàrbara, botí i document naturalista del viatge excepcional que ens ofereix la lectura de Melville. De manera natural, la Melvillíada donarà pas a la Melvilliana, lectura col·lectiva de textos de Moby Dick a la mateixa seu de GTS.

Portrait of American novelist Herman Melville (1819-1891) drawn by Francis Day from a photograph by Dewey. (Photo by Time Life Pictures/Mansell/Time Life Pictures/Getty Images)
Portrait of American novelist Herman Melville (1819-1891) drawn by Francis Day from a photograph by Dewey. (Photo by Time Life Pictures/Mansell/Time Life Pictures/Getty Images)

MELVILLIANA / MOBY DICK
Dimecres 28 d’octubre, 20 h
GTS
Igualada, 10 

LECTURA COL·LECTIVA DE MOBY DICK
Entrada lliure
La brillant carrera comercial de Herman Melville començà a truncar-se quan va entregar al seu editor Moby Dick, un híbrid entre novel·la d’aventures i tractat sobre la condició humana que va enfonsar al seu autor en vida, però que l’enlairà més tard cap a la immortalitat. Melville i el lli- bre que l’ha fixat per sempre a la memòria dels homes, conformen una mena d’extraordinari calidoscopi dels grans relats de la literatura de viatges de tots els temps. Per a celebrar alegries tan tràgiques com aquesta, neix Melvilliana, lectura col·lectiva de Moby Dick, precedida per la inauguració de l’exposició Melvillíada a la mateixa seu de GTS. Repetim: “col·lectiva”; no només t’esperem com a oient, sinó també perquè ens llegeixis el teu passatge preferit de Moby Dick. Posarem a la teva disposició quatre exemplars en castellà, català, anglès i francès, però si vols portar el teu en la teva llengua preferida, ambdós sereu benvinguts. 

triulet

TRIULET (Barcelona)
Dijous 29 d’octubre, 21 h
La Fontana
Gran de Gràcia, 190-192
Tiquet 5€ (3 concerts) 

Formats al 2006 i a punt de publicar el seu nou disc, Astupèndur, Triulet (Gerard Rosich i Jérôme Leytier, guitarres; Ignacio Lois, baix; Miquel Ferrés, bateria i teclat) porta al LEM la seva densa teranyina polirítmica de baix i guitarres dirigits pel teclat o la bateria. Després d’una etapa dedicada a treballar amb els poetes Gerard Horta (Balada de l’Holandès Errant, 2009 – 2013) i Enric Casasses (Tira-li l’alè, 2012), i en paral·lel al projecte Suliloqui de diàleg entre música, dansa i visuals (amb Deborah Torres i Fernando Liesa), Triulet torna a la música instrumental amb el fosc i àrid Àridmètric (2014) amb ressonàncies del rock còsmic i de propostes experimentals (Swans) i energètiques (Fugazi) així com del post rock de començaments de segle, però també influenciat per la música contemporània i la poesia, a la recerca d’una crua i intensa lluminositat.

vialka

VIALKA (Thiers)
Dijous 29 d’octubre, 22 h
La Fontana
Gran de Gràcia, 190-192
Tiquet 5€ (3 concerts) 

En gira permanent des de 2002, Vialka (Eric Boros, guitarra baríton i veu; Marylise Frecheville, bateria i veu) és un duet originari de la França profunda, però podria ser-ho de qualsevol indret del planeta Terra. Planeta que coneixen bé gracies als lligams que han anat establint amb músiques d’arreu, sobretot aquelles més amagades dels racons més oblidats i sovint oprimits o menyspreats. A tall d’exemple, les col·laboracions amb la icona folk xinesa Xiao He o amb membres de la orquestra klezmer Kruzenshtern i Parohod, la invenció d’un equip de so a base d’energia solar pels seus concerts a la India o la seva recent òpera experimental: À l’Abri des Regards Indiscrets, sobre la qual, junt amb el seu nou projecte de teatre radiofònic, Vialka basarà el seu concert d’avui. Punk-folk? Rock and roll gitano? Tan se val, els espectadors del LEM ja han tingut un parell d’oportunitats d’assaborir els seus frenètics i estimulants directes, no exempts de virtuosisme.

cabosanroque

CABOSANROQUE (Barcelona)
Dijous 29 d’octubre, 23 h
La Fontana
Gran de Gràcia, 190-192
Tiquet 5€ (3 concerts) 

CaboSanRoque neix l’any 2001 com a col·lectiu musical. Actualment està integrat per Laia Torrents (teclats) i Roger Aixut (guitarres), malgrat que en aquest cas la simple menció dels instruments més que informació és nosa que amaga l’extraordinària complexitat dels seus artefactes sonors i llur música: màquines musicals i instruments que fan soroll, objectes en sèrie que esdevenen únics en forma de collages mecànico-sonors. A cavall entre grup de rock, artistes plàstics i performers, autors de 6 treballs discogràfics, instal·lacions sonores arreu del món i exposicions, també han col·laborat amb músics com Carles Santos, Vinicio Capossela, Pascal Comelade, Joan Saura i Pierre Bastien. Al LEM 2015 presentaran 12 Rounds, una dotzena de temes a partir del diàleg entre la guitarra, els teclats i la seva dar- rera invenció mecànico-musical: Tres Tristos Trons. 

premi_del_public

PREMI DEL PÚBLIC XXIX PREMI INTERNACIONAL LUIGI RUSSOLO
Divendres 30 d’octubre, 12 h
La Sedeta Sicília, 321
Entrada lliure 

La sessió oberta al públic del premi internacional Luigi Russolo de música experimental, en la seva vint-i-novena edició, es trasllada enguany a La Sedeta. El jurat, reunit en primera ins- tància a Faverges (França), va fer una primera selecció de 12 finalistes sobre un total de 65 peces presentades, originàries de 25 països, i avui el jurat deliberarà i decidirà quina és la guanyadora. Al migdia tindrà lloc la votació per a atorgar el premi del públic per quart any consecutiu; esteu convidats a venir a La Sedeta, escoltar les dotze peces finalistes i participar en la votació d’aquest prestigiós premi. El palmarès es donarà a conèixer aquest mateix ves- pre, abans dels concerts de Simon Balestrazzi i Das Synthetische Mischgewebe. Una jornada rodona. 

simon_balestrazzi

SIMON BALESTRAZZI (Cagliari)
Divendres 30 d’octubre, 21:30 h
La Sedeta
Sicília, 321
Tiquet 5€ (2 concerts) 

Simon Balestrazzi torna al LEM després de la seva actuació el 2005. És compositor electrò- nic/electroacústic i artista sonor, autodefinit com a post-músic, actiu des de principis dels anys 80. Va ser fundador i membre de la longeva banda de culte italiana T.A.C. (Tomografia Assiale Computerizzata), històric grup de la música industrial europea, creat el 1981 i recent- ment reactivat. Entre el 1986 i el 1988, va crear el conjunt de música de cambra fosca Kino Glaz i el 1991 es va unir a la coneguda banda Kirlian Camera, amb qui va treballar durant set anys, publicant diversos discs i tocant en directe per tota Europa. Actualment, treballa com a artista en solitari, centrat en instal·lacions, dansa i música per a teatre, a més de col·laborar amb els grups experimentals Dream Weapon Ritual, Candor Chasma, Sarang, Hidden Reverse i Resonance Behaviour i el conjunt d’improvisadors A Sphere Of Simple Green. 

das_synthetische_mischgewebe

DAS SYNTHETISCHE MISCHGEWEBE (Berlin)
Divendres 30 d’octubre, 22:30 h
La Sedeta
Sicília, 321
Tiquet 5€ (2 concerts) 

Talment una vesícula cel·lular sorgida del citoplasma de Das Synthetische Mischgewebe, el duet format per Guido Hübner i Samuel Loviton porta des del 1999 incidint en la part més musical d’aquest col·lectiu interdisciplinari, en la intersecció entre la instal·lació sonora i el concert performàntic. Hereus de la música concreta, el grup treballa amb muntatges d’ob- jectes ordinaris moguts per diferents motors elèctrics, imants, aire i calor, o bé manualment, que produieixen una successió de moviments breus o duradors, que se superposen i esdeve- nen cada cop més impredictibles. Els sons de cada objecte en moviment són amplificats mit- jançant micròfons preparats individualment creant un ambient mecànic i electromagnètic en el qual l’experiència de l’audició esdevé tan peculiar com el món sonor fugisser que intenta copsar. 

poligono_hindu_astral2

POLÍGONO HINDÚ ASTRAL (València)
Dissabte 31 d’octubre, 21:30 h
Almo2bar
Bruniquer, 59
Tiquet 5€ (3 concerts) 

Sobre la base de la música kraut en la seva vessant més electrònica (Kraftwerk, Tangerine Dream), Polígono Hindú Astral (Joni Contencioso i Julio Tornero) inundaran aquesta sessió del LEM amb la seva música còsmica, plena de sintetitzadors amb flaires dels 70, de la qual són un dels màxims exponents a Espanya. Actius des del 2012, el duet valencià acaba de publicar el seu primer llarga durada d’estudi, 00110010, onze temes curts i foscos que reprodueixen sons analògics crus, abstractes i maquinals, propers al tecno alemany més minima- lista, però també amb tocs de psicodèlia i reminiscències de Suicide, amb matisos de fons perfectament perceptibles i carregats de flanger, reverb i delay. Assistir a una sessió de Polígono Hindu Astral és endinsar-se en l’assèptica foscor de l’espai exterior, les estrelles i els dígits binaris de les màquines electròniques.

ciudad_lineal_photo_by_marina_de_luis

CIUDAD LINEAL (Barcelona)
Dissabte 31 d’octubre, 22:30 h
Almo2bar
Bruniquer, 59
Tiquet 5€ (3 concerts) 

Formats per Susana (teclat), Víctor (baix i veu) i Nina (percussió), Ciudad Lineal és una banda barcelonina influenciada per la Coldwave i el Postpunk.La banda va començar el 2012 al voltant de la idea d’unir un enfocament futurista a les lletres amb un profund interès per la freda estètica i els sons que van marcar el principi dels anys 80. Després d’editar una casset de títol homònim amb el segell RØAM al 2013, la banda publica, a finals de 2014, un disc con- ceptual sobre el progrés i la decadència de l’Era Industrial en tant que forces oposades a mode de metàfora sobre els temps que vivim, El Nuevo Hombre (La Vida es un Mus Discos), molt figuratiu, fosc, minimalista i nostàlgic. En el disc, de so electrònic amb ritmes penetrants i veus ben definides, abunden les referències a Kraftwerk, Joy Division i fins i tot a Esplendor Geométrico, en una relectura descarada i fresca del synth pop i la new wave més fosca.

blood_quartet_photo_by_edu_mató

BLOOD QUARTET (Barcelona)
Dissabte 31 d’octubre, 23:30 h
Almo2bar
Bruniquer, 59
Tiquet 5€ (3 concerts) 

Torna un vell conegut del LEM, l’artista americà instal·lat a Barcelona Mark Cunningham (trompeta i guitarra) que des d’aquell llunyà LEM 0 (1994) hi ha actuat diverses vegades, liderant els seus projectes o com a convidat d’altres, i que en aquesta ocasió es presenta amb el trio barceloní de noise i art rock Murnau b., amb el nom de Blood Quartet. Pioner de la no-wave dels 70 amb el grup Mars, Cunningham ha col·laborat amb artistes com Lydia Lunch, Arto Lindsay i Pascal Comelade i ha liderat les seves bandes com Bèstia Ferida, entre d’altres. Murnau b. són Lluís Rueda (guitarra), Kike Bela (baix i sintetitzador) i Càndid Coll (bateria i veus). El resultat d’aquesta associació és DarkEnergy (2015), disc experimental on es barregen estructures formals amb breus i explosives improvisacions, fosques guitarres distorsionades amb frasejos jazzístics de trompeta. 

 

Cap comentari:

Publica un comentari