dimarts, 5 de juny del 2012

Uns del Grup de Folk: presentació del disc "No és molt tard"

Seguint la línia de fa deu anys quan van començar a actuar, uns quants del Grup de Folk han enregistrat un nou disc amb les cançons que han fet història i que tots porten a dins com a bagatge cultural de la seva vida. En aquest nou treball, 'No és molt tard' (2012), podem trobar-hi cançons com 'La llebreta', 'Roseta d’Olivella' o 'Sona viola sona'...

NO ÉS MOLT TARD per tornar a sorprendre’ns. UNS DEL GRUP de FOLK , ens deixen una altra mostra de la força vital que els va convertir en un referent a finals dels anys 60. Com si el temps només servís per millorar la creativitat i la qualitat. Els membres del GRUP DE FOLK han estat autors de tres CDs historics (Els temps están canviant, volum 1 i 2 i Que fas Polissó, dedicat a Xesco Boix) amb cançons tan conegudes com Escolta.ho en el vent, Les Rondes del Vi, i Paf era un drac magic, entre d’altres. Ara, un altre cop i sense cap ànim de seguir tendències, ens tornen a regalar petites joies , genuïns valors de la seva màgia encisadora que connecta amb tota la gent. I ens torna a sorprendre la capacitat per transmetre una música que és i serà de tots els temps. Amb força, amb ànima i amb la il.lusió de fer.nos sentir bé. Quan les notes de les cançons ens arriben a amarar els més petits racons del nostre cos, un somriure de benestar, inunda la mirada. I ens torna a sorprendre la diversitat musical de les cançons, amb un repertori plè de creativitat, tractat amb naturalitat però totalment arrelat en el moment musical actual. Què és la seva musica?, Folk, Rock, Pop, Capel.la, Blues?...de tot una mica. Trencant tòpics, com sempre, presenten una varietat d'estils totalment inesperats. Qui pot intuir versions de cançons populars (El Rei de Xauxa, Pere Gallarí, La Llebreta, El Bon Caçador, Roseta d'Olivella o La Viudeta) amb arranjaments pop, ragee, ska o rock?. Qui pot esperar escoltar clàssics de companys com Pau Riba (L'Home Estàtic) o notes a capel.la amb un prodigi de veus i arranjaments a Sona Viola Sona?, sense oblidar clàssics de Denver (Cami Ral) o Paxton (L'ultim que faria jo mai) amb una adaptació de la lletra, tota poesia, feta per Isidor Marí?. I dues novetats inspirades en Verdaguer (Gentil i Don Lluiso)?. Sorprenent per inesperat, sorprenent pel resultat musical aconseguit, sorprenent perquè pot tornar a ser un referent. Sorprenent perquè ens dona felicitat. Un any de treball, fet de mica en mica, sense pressa, gaudint de cada detall musical. Cada cançó es diferent, plena de gotes d'emocions.

El disc va ser enregistrat als estudis Júlia per en Toni Hernandez durant el 2011 i masteritzat per l'Albert Guitart a alb-estudi a finals d'abril de 2012. Editat per Discmedi.


Actuaran: Montse Domènech, Joana Clusellas, Jordi Pujol, Eduard Estivill, Toni Hernandez, Jordi Marquillas i Ricky Araiza


Divendres 8 de juny • 22 h • C.A.T. TRADICIONARIUS
 Travessia de St. Antoni, 6-8. Gràcia.
 Telèfon 93 218 44 85 / Fax 93 415 55 81
 Metro Fontana.


dimarts, 29 de maig del 2012



SÁBADO 2 DE JUNIO DE 2012 A LAS 13h
EN EAT MEAT RAW GALLERY

en el espacio de la instalación de Nubla
Cinco acciones encaminadas a la difuminación del contorno

aparición del CD
MACROMASSA PRESENTA LA LIGEREZA DE LAS MONTAÑAS (Hrönir Label 2012)

con una intervención absolutamente realista
de
JUAN CREK y VÍCTOR NUBLA
a la hora del aperitivo.

EAT MEAT RAW GALLERY
c/ L'Alzina 20 (Gràcia - Barcelona)
Fontana L3



El acto contará con la presencia en directo de los autores y sus dobles, que se encuentran en misión submundial bajo la apariencia de un grupo de expertos en andamiajes gomosos. Crek y Nubla han asegurado estar preparando para la ocasión un resumen extendido de las canciones más populares de su repertorio, incluyendo aquellas que usted nunca esperó escuchar en boca de nadie que tuviera cierto amor propio. Para interpretarlas se valdrán de secretos métodos corporales extremadamente peligrosos y varios estimuladores auditivos de diversas procedencias, entre los que cabe destacar el sintetizador pancreático semihúmedo.

Habrá servicio de bar con todo tipo de rebobinantes.

A continuación, la letra pequeña:

nota de prensa


Nuevo disco de Macromassa.

Macromassa presenta la ligereza de las montañas es el duodécimo disco oficial de Macromassa. Aunque fue compuesto en el Centro Neurocrático del Submundo por Juan Crek y Víctor Nubla durante 2011, y grabado en The Hrönir Factory con la ayuda de un difusor de frecuencias especialmente insidioso y varias goropelas albinas, al tratarse de un cuaderno de campo sobre la geología y la fauna alfacincanas, será publicado primeramente aquí, en la triste y esperanzada esfera Alfa Cinco. En el Submundo la noticia de su exclusiva publicación en Alfa Cinco ha provocado cierto nerviosismo, apreciable por el cambio de color que las nubes han experimentado en los últimos días, pasando del anaranjado besguen al azul cobrizo, cosa que indica sin lugar a dudas algo vagamente relacionado con el hecho de que el disco se recree en circunstancias, paisajes y comportamientos tan poco submundiales como las montañas, los galápagos o la indumentaria.

Incomodidad en el Submundo.

Algunos medios submundiales han llegado a calificar la música que el sello Hrönir ha proporcionado amablemente a los periodistas mediante copias ilegales del máster, como de cantaución hidráulica. En referencia a Crek y Nubla, la prensa del Submundo está utilizando palabras como "de", "a" e incluso "y".

Presentación pública inmediata.

El lanzamiento del disco abrirá el camino a palabras de más sílabas cuando la prensa alfacincana se haga eco de él, cosa que sucederá el 2 de junio de 2012 alfacincano en la galeria Eat Meat, a la hora alfacincana del vermut.

Cuarenta minutos electrizantes.

El disco contiene cinco temas que oscilan entre el primero y el quinto (de severa duración algunos de ellos) y llenos de variaciones identificables por un oído normal. Barahúndas sintéticas y clarinetes de fuerte inspiración renal se dan la mano con melodías capaces de conmover a un varano de Komodo. Realmente, en su duodeno disco oficial, Macromassa ha apostado por la canción de autor con todas sus consecuencias, llevando el chirrido a una dimensión propia de las pistolas de rayos. Los temas tratados en las letras del disco son concretos y comprensibles: advertencias de claro regusto apocalíptico, reparación de gatos y cómo trabajarse los neurotransmisores. Los instrumentos están tocados con pasión lejana y traficados con dispositivos sospechosos. Los juegos autorreferenciales de las letras son excitantes y permiten lecturas oblicuas secretas.

Un homenaje a Ramón Cuarento.

Macromassa presenta la ligereza de las montañas es un homenaje al héroe submundial que formuló el Primer Canto Celular Básico de Desapetencia (PCCBD/XVII), el olvidado Ramón Cuarento, un tipo sencillo capaz de las más altas proezas y profundo conocedor de las montañas y su cultivo. El PCCBD/XVII se considera en el Submundo un texto esencial, aunque su autor haya caído en el olvido. Por ejemplo, la pregunta "¿Con medios olvidados abriremos las cáscaras de aquellos frutos sin alas?" es en la actualidad el nombre preferido para mascotas de tamaño medio. Parece evidente que Crek y Nubla han querido rendir aquí un sentido homenaje al inventor de la fauna lacustre de color verde.

Ficha del disco.

título: Macromassa presenta la ligereza de las montañas
autores: Víctor Nubla y Juan Crek
instrumentación: audiogenerador Duy, clarinete eléctrico, órgano Farfisa, caja de ritmos, percusiones, voces
año de grabación: 2011
lugar de grabación: The Hrönir Factory
mezcla: Víctor Nubla y Juan Crek, 2012
postmastering: Albert Guitart en Alb Estudi
portada: The Hrönir Factory
Edita: Hrönir bajo una licencia Creative Commons
Distribuye: Hrönir / Macromassa
Edición limitada

títulos en el disco:

1. La ligereza de las montañas (10:37) 
2. Cómo reparar el gato averiado de Roger Atrofe (12:17) 
3. Ha llegado el momento (04:30) 
4. Cómo alcanzar la Conchi según Felipe Borrallo (03:28) 
5. Galápago (08:39)

dimarts, 8 de maig del 2012

ELS LÍMITS DE LA VEU: JAAP BLONK I JOAN LA BARBARA A BARCELONA POESIA


En el marc del Festival Internacional de Poesia de Barcelona, l’auditori de la Fundació Joan Miró acollirà per segon any consecutiu una sessió intensa d’exploració de la veu en el context de la poesia. Enguany, dos convidats d’excepció: Joan La Barbara (Filadèlfia, EUA, 1947) i Jaap Blonk (Woerden, Països Baixos, 1953). Joan La Barbara és un referent indiscutible de la música vocal. Ha investigat durant dècades les possibilitats més extremes i excitants de la veu, i ha estat al costat de grans noms de la música contemporània, com ara John Cage i Morton Feldman. Interpretarà les peces Conversations, que és un conjunt de converses imaginàries, Solitary Journey, Circular Song i Habité par ses rêves et des phantasms. D’altra banda, el compositor, performer i poeta Jaap Blonk és un dels noms imprescindibles de l’actual escena de la poesia sonora i la improvisació vocal. Com a cloenda de la vetllada, oferiran una improvisació conjunta.

El dijous 10 de maig a les 20.30 h, a l'auditori de la Fundació Joan Miró. Entrada gratuïta; aforament limitat.





GTS ACTIVA EL DISPOSITIU ECLÍPTICA

Al 2009 Gràcia Territori Sonor i l'Observatori Astronòmic de Castelltallat van endegar un dispositiu exploratori que posava en contacte el macrocosmos i el microcosmos, la terra i el firmament, l'art sonor i la ciència. En el decurs de les seves tres primeres edicions, Eclíptica ha estat un projecte en creixement exponencial que ha donat lloc a diverses residències, impulsat projectes discogràfics, ha obert sendes de diàleg i experimentació entre disciplines i ha esdevingut un factor de dinamització social i cultural per al territori de la serra de Castelltallat i per a tota la comarca del Bages.

Al 2012, Eclíptica viu la seva quarta activació, comptant novament amb la implicació activa del director de l'Observatori, Toni Guntín, i de l'artista Jordi Girbén com a conductors i assessors del projecte. Amb dos nous residents, Adrià Bofarull -la residència del qual s'enceta aquesta setmana- i Maria Rodés, i amb un camp exploratori apassionant el resultat del qual viurà la seva presentació pública  en el decurs del mes de juliol.

enllaços 
bloc de Gràcia Territori Sonor  
Experimental Music from Catalonia  
Petxina  
Marabunta # 2  
Arxiu Domus

dimecres, 11 d’abril del 2012

CONVOCATÒRIA TALLER HERTZIOSFERA 2012: TALLER D'INTERVENCIÓ SONORA EN EL CONTEXT


Aquest taller, coordinat conjuntament per Gràcia Territori Sonor i Sons de Barcelona amb la col·laboració de la Universitat Pompeu Fabra i la biblioteca Jaume Fuster, vol proporcionar les eines i les metodologies necessàries per a que els participants desenvolupin un projecte artístic específic d’intervenció sonora a l’espai de la mateixa biblioteca i al seu context immediat. Els projectes que s’esdevinguin com a resultat d’aquest procés de treball seran exposats a la pròpia biblioteca en el decurs del mes d’octubre del 2012, coincidint amb l’activació del dispositiu LEM - Encontre Internacional de Música Experimental, organitzat per Gràcia Territori Sonor.

Dates del taller: 4-5-9-11-12 de juny (de 18 a 20 h) 
Exposició 10-27 octubre 
Lloc: Biblioteca Jaume Fuster (Pl. Lesseps, 20-22)
Preu d’inscripció al taller: 20 €
Termini d'inscripcions: fins el 18 de maig
Places limitades

Descarrega't la convocatòria aquí.


dilluns, 26 de març del 2012

JORNADES CAU D'ORELLA (29-31 DE MARÇ)



L'associació Cau d'Orella organitza el darrer cap de setmana de març la segona edició de les jornades homònimes, dedicades a la difusió de l'electrònica exploratòria feta a Catalunya.

Aquest 2012 Gràcia Territori Sonor i el seu ecosistema més proper hi fan cap de diverses maneres: GTS i el LEM estaran presents a l'espai firal ubicat al CC Convent de Sant Agustí (30 i 31 de març), dedicat a mostrar el treball de segells, festivals i plataformes, i en el que, a més de compartir stand amb Màgia Roja, compartiran entorn amb d'altres membres de la xarxa, com ara La Olla Exprés - No No Logic, (((gargall))), Niu o Circuit Torçat.

Per altra banda, a l'apartat de concerts, podreu trobar una nodrida representació de projectes que integren el portal Experimental Music From Catalonia: Evol, Lucius Works Here, Motor Combo, Blue, Esperit!... Trobareu el programa complert de les jornades aquí.


dilluns, 28 de novembre del 2011

RUMOR. Una instal·lació sonora de l'Albert Guitart.

 
Rumor és una peça que vol incitar a la reflexió sobre les relacions entre la saturació informativa i la pèrdua de significació del missatge en el context actual, especialment en l'àmbit del discurs polític.

Vivim en una societat en què la circulació de signes es multiplica exponencialment fins a extrems en què el llenguatge veu esvaïda la seva potencialitat comunicativa -i per descomptat transgressora: la hipertròfia del missatge acaba convertint els fluxes d'informació en un aparell de censura que transforma la significació en una xarxa de brogits sense espessor, en un rumor latent i constant.

El rumor que desplega aquesta instal·lació mostra com el poder s'apropia del llenguatge i el converteix en un aparell de narcosi. La manipulació d'aquest llenguatge ja no passa per la supressió o interrupció del mateix, sinó per la seva proliferació desmesurada, en un procés d'inflació del signe que comporta una dramàtica devaluació del sentit. Fer de les coses un soroll de fons que desemboca en el silenci.

Rumor és una instal·lació sonora d'Albert Guitart inclosa al Dispositiu de Camp Magnètic concebut i coordinat per Gràcia Territori Sonor.

text: Sebastià Jovani


Enllaços:



DISPOSITIU DE CAMP MAGNÈTIC - 3a setmana



Dispositiu de Camp Magnètic proposa una mirada sobre quatre àmbits diferenciats de l’experimentació musical que, no obstant això, comparteixen l’atreviment d’interrogar els processos de creació i producció de l’art sonor al marge de la uniformitat estilística de les tendències a l’ús, a través de l’experiència de proximitat del cos i de l’entorn: el bricolatge sonor, o com extreure música dels objectes quotidians no musicals; l’apropiacionisme sonor, o com atorgar una segona forma als sons preexistents; el paisatge sonor, o com entendre musicalment els sons que ens envolten, i la veu com instrument, o l’exploració sonora de les possibilitats del nostre cos.

Aquest dispositiu proposa quatre sessions monogràfiques dedicades, cadascuna d’elles, a un d’aquests quatre àmbits, a través d’intervencions de diferents formats, des del concert a la instal•lació passant per la performance i les activitats dirigides al públic familiar, i que permet aproximar-se al treball d’alguns dels més destacats i representatius artistes d’aquest vessant de l’exploració sonora.

Dies 1, 2 i 3 de desembre: Paisatge sonor

La noció de paisatge sonor parteix del camp de la música concreta, i pretén redefinir l’experiència sonora i l’escolta a partir de l’ús d’elements objectius de l’entorn, dotant-los d’una nova dimensió estètica. El paisatge sonor busca la complicitat de l’oient a partir de l’anàlisi de l’espai circumdant, i promou una nova aproximació a l’entorn sonor, incloent aquell més quotidià i generalment desapercebut.


1.12.11 – 20 h. – Concert (3 €)
Francisco López

Francisco López és un els exponents mundials del paisatgisme sonor i amb una obra que s’estén en el decurs d’una discografia de més de 200 títols, per la que ha estat guardonat en diverses ocasions al prestigiós certàmen Ars Electronica. Francisco López canalitza els seus coneixements científics en el camp de la biologia i dels ecosistemes treballant a partir d’enregistraments de camp en entorns naturals de tot el món i reutilitzant-los en contextos en els quals busca intervenir directament sobre les percepcions del públic.


2 - 4.12.11 Instal·lació (accés lliure)
Albert Guitart; Rumor

Músic i enginyer de so, Albert Guitart s’ha especialitzat en les relacions entre el so i l’espai físic, així com les vinculacions d’aquests amb la matemàtica i d’altres camps de la ciència. Com a músic ha editat treballs i actuat a diversos països europeus. És un dels integrants del projecte DOMUS, instal•lat al centre comercial Illa Diagonal i que ha substituït el tradicional fil musical per un dispositiu capaç d’autogenerar situacions sonores a partir de múltiples paràmetres d’interacció amb l’entorn arquitectònic. Rumor és una peça que vol incitar a la reflexió sobre les relacions entre la saturació informativa i la pèrdua de significació del missatge en el context actual, especialment en l'àmbit del discurs polític.

3.12.11 – 11:30 h - Activitat familiar (entrada gratuïta amb inscripció prèvia al 902 13 13 60)
Sons de Barcelona; Jo, So, Cosa

Sons de Barcelona és un col•lectiu de pedagogia sonora, sorgit del projecte Freesound al Grup de Recerca en Tecnologia Musical de la Universitat Pompeu Fabra, a Barcelona, l’any 2008. Els tallers de Sons de Barcelona, realitzats a escoles, centres d’art, biblioteques... son exploracions creatives de la rellevància i possibilitats d’allò sonor, dissenyats amb un públic general en ment. Som sonors (pica de mans i digues “aaaaa”), i les coses al voltant nostre també ho son. Un paraigües sona com les ales d’un drac, i dos cocos com un cavall al galop. Podem produir sons, escoltar-los (les coses sonen diferent si s’escolten) gravar-los i manipular-los. Què és un paisatge sonor?