dimecres, 1 d’octubre del 2014

LEM 2014: PROGRAMA COMPLET PUBLICAT

 77 artistes de 9 països
amb un total de 31 accions.


CLAUDIO SIMONETTI'S GOBLIN PERFORM SUSPIRIA · ZOMBIE ZOMBIE · AIDA NADEEM ·  DWELLINGS AND DRUSS · REPTILIAN MAMBO · RADIKAL SATAN · DIFÍCIL EQUILIBRIO · ONGAKU 2 · NOIR NOIR · ROSALIND HALL · JØRGEN TELLER · BARRO  · RAYO 60 ·  THÉO MARTELET · EDWIN VAN DER HEIDE · FABRIZIO CASTI & ELIO MARTUSCIELLO · JOAN  TEIXIDOR · ADELE MADAU · JOAN VINUESA · MONTSE COLOMÉ · MARC O’CALLAGHAN · ANNA PANTINAT · NOMDENOIA · MARTÍ SALES · FEDERICO MONTI · MARÇAL FONT · MARCO BELLONZI · ANDREU SUBIRATS · VICTORIA MACARTE · FERRAN BESALDUCH · SEBASTIÀ JOVANI · JOSEP PEDRALS ·  NÚRIA MARTÍNEZ-VERNIS · CARLES MALLOL · ORLANDO GUILLÉN · ENRIQUE TOMÁS · GODAI GARCÍA · DJ SHAK · DJ BLUE · DJ MARCELLE / ANOTHER NICE MESS · DJ ZERO · VINFONIES ·  ÀGAPE  · ENCONTRES EN L’ESPAI TEMPS · GLOTIS MAGNA · NIT SARDA · TALLERS · EXPOSICIONS ...
 


dimarts, 22 de juliol del 2014

20 ANYS DEL PRIMER LEM DE LA HISTÒRIA

 El 23 de juliol es compliran 20 anys del primer LEM, organitzat per l’associació Laboratorio de Música Desconocida l’any 1994

     
El primer LEM de la història va tenir lloc del 23 al 30 de juliol de 1994 a la sala Transformadors de Barcelona, dins del programa "Rollo Positivo II: Salvad Júpiter", organitzat per 6 col·lectius de la ciutat: Barcelona Taller, LMD, La 12 Visual, De Calor, La Papa i La Porta, i dedicat al recent impacte del cometa Shoemaker Levy sobre el planeta Júpiter entre el 16 i el 22 de juliol.
El LEM va ser la programació que va preparar LMD (l'associació Laboratorio de Música Desconocida), i va ser concebuda per Víctor Nubla i Juan Crek (Macromassa). Hi van participar els següents artistes: Alain Baumann Stocha, Tina Gil, Jakob Draminsky Højmark, Rafael Metlikovez, Mark Cunningham, Joan Saura, Anton Ignorant, Pep Figueras.
El LEM estava concebut com un dispositiu permanent: durant 8 hores diàries es desenvolupava un ambient sonor multifocal creat per Macromassa. Al migdia s'interrompia per donar pas a un concert-vermut en un format anomenat "cabaret científic".

Dos anys després, l'associació Gràcia Territori Sonor va reprendre el LEM fins avui dia, amb successius i diferents formats



COMUNICAT DE GRÀCIA TERRITORI SONOR

 No és cap novetat que la situació per als petits col·lectius i associacions que produeixen activitat cultural amb voluntat pública és molt delicada en aquests moments en aquest país, en part a causa de les retallades en les subvencions públiques i en les ajudes privades, també pel retard de les institucions a pagar els seus deutes a aquestes petites entitats.

Aquells que seguiu les activitats i comunicacions de Gràcia Territori Sonor ja haureu llegit el comunicat emès per XarxaProd i que vàrem difondre també des d'aquí el 8 de maig. La situació d'impagament de la totalitat de la subvenció 2013 per part de la Generalitat de Catalunya i les expectatives no menys agòniques sobre el futur retard en el pagament de la subvenció 2014, unit a la nova clàusula introduïda pel govern català sobre la possibilitat de reduir la subvenció a posteriori si el govern no compleix els objectius de dèficit, ha provocat una situació difícilment suportable per a les petites entitats sense ànim de lucre que, en aquestes condicions, no poden ni tan sols sol·licitar els ja lamentablement habituals crèdits bancaris per suportar el retard en els pagaments.

Gràcia Territori Sonor és una més de les entitats que es troben en aquesta situació a Catalunya. En el cas del nostre projecte, a més, arrosseguem un 50% de reducció en la subvenció 2013 de l'Ajuntament de Barcelona, que no es va fer pública fins al mes de juliol, quan la nostra entitat ja havia realitzat i produït el 50% del projecte anual, la qual cosa va portar a les persones que treballem aquí a renunciar al nostre sou per poder realitzar el festival LEM a l'octubre.

Al juliol de 2014, mentre seguim a l'espera de l'import de la subvenció 2013 de la Generalitat de Catalunya, s'han fet públiques les subvencions per aquest any. Ambdues institucions, Ajuntament i Generalitat han concedit novament ajuts a Gràcia Territori Sonor, la qual cosa ens dóna a entendre que les institucions segueixen mantenint la confiança en el nostre projecte. Tot i així, com el pressupost amb el qual comptem s'ha reduït en més d'un 50% en els últims tres anys, l'activitat ha hagut de reduir-se enormement. Precisament per la situació de descapitalització que sofreix la nostra entitat, ens hem vist obligats a realitzar, durant aquesta primera meitat de l'any, solament aquelles activitats internes que no precisen de suport econòmic (és a dir, realitzades de forma voluntària pels treballadors que van renunciar al seu sou): convocatòries, residències, catalogació de patrimoni, etc.

En el món de la cultura d'aquest país existeix el costum d'evitar parlar de diners. Es tracta de donar una sensació de normalitat que desafortunadament no es correspon amb la realitat. Hi ha qui pensa que transmetent aquesta sensació es genera confiança en el públic i en el consum cultural. Nosaltres no estem segurs d'això i, en tot cas, si partim de la base que les subvencions públiques reverteixen, abans de res, en el públic, creiem imprescindible tenir informats a els qui segueixen les nostres activitats de quina és la situació real en la qual la cultura produïda per les entitats no lucratives arriba fins a ells. Per això us posem al corrent: Després d'una trajectòria de 19 anys en què gradualment la nostra entitat va aconseguir un nivell de professionalització exigit per les institucions públiques i cobrint els retards en les subvencions amb crèdits bancaris per poder pagar a temps a artistes, tècnics, proveïdors i col·laboradors, ens trobem en una situació totalment diferent: no només Gràcia Territori Sonor sinó tot el teixit cultural, s'està des-professionalitzant, els bancs no són proclius a avançar diners públics i resulta impossible carregar aquest dèficit sobre els espectadors. Al final d'aquesta cadena, com era d'esperar, es troben els artistes.

En Assemblea General celebrada el 25 de juny de 2014, els socis de Gràcia Territori Sonor van aprovar per unanimitat emetre aquest comunicat, renovar la confiança en què la Generalitat de Catalunya satisfarà el seu deute amb la nostra entitat i podrem pagar a tots aquells artistes que solidària i pacientment estan esperant a cobrar aquest deute i reivindicar l'activitat de Gràcia Territori Sonor com a suport i plataforma local i internacional per als creadors de l'escena experimental a Barcelona.

Han estat molts els músics i artistes que ens han transmès els seus ànims i el seu desig que el LEM pervisqui a aquesta situació de neteja estètica que sofreix el país. Per totes aquestes raons, l'Assemblea va aprovar continuar el projecte, en la mesura del possible, i concentrar totes les activitats públiques en l'últim trimestre de l'any, amb l'esperança que d'aquí a llavors, s'hagi resolt la situació d'impagament de la subvenció 2013.

El projecte per 2014 és, per tant, un LEM de tres mesos que acollirà no solament els concerts i activitats habituals del LEM, sinó també les activitats formatives i diverses sèries de cicles, laboratoris, exposicions, que normalment realitzem al llarg de l'any. D'això us mantindrem informats en els propers mesos. Tractarem que siguin tres mesos excitants, plens de sorpreses i descobriments, com sempre ho ha estat. I esperem que com a espectadors i seguidors de les nostres activitats, vingueu al LEM i estigueu amb nosaltres en aquests moments difícils.

dijous, 22 de maig del 2014

JA POTS ESCOLTAR MICROTOPIES 2014 ! estrena en ràdio FM, streaming i lliure descàrrega



Microtopies és una convocatòria mundial de miniatures sonores llançada per Gràcia Territori Sonor per configurar una edició especial anual del nostre programa radiofònic Música i Geografia (FM Barcelona, Ràdio Pica i Ràdio Gràcia).

A Microtopies 2014 han participat 50 artistes i grups de 12 països. Les miniatures rebudes no han estat sotmeses a selecció i han estat incloses en l'estricte ordre de recepció.

Quan l'escoltis per la ràdio podràs viatjar per aquest mapa de sons microtòpics en aquest ordre que l'atzar ha prefigurat, però també pots crear-te les teves seleccions favorites, ja que el recopilatori és d'accés lliure des del nostre canal de Bandcamp (Attribution Non-commercial No Derivatives):

http://graciaterritorisonor.bandcamp.com

Microtopies és un viatge, un film, un collage sonor, un mapa geogràfic d'utopies microscòpiques. 50 minuts que són 50 micromirades a 50 universos sonors diferents.

Bon viatge!

Gràcia Territori Sonor vol agrair a tots els artistes que desinteressadament han participat en aquest projecte... Gràcies per fer realitat aquestes Microtopies!


MICROTOPIES 2014
emissió en directe:
dilluns 26 de maig a les 18h:
Ràdio PICA (96.6 FM Barcelona)
dijous 29 de maig a les 19h:
Ràdio Gràcia (107.7 FM Barcelona)

emissió en streaming:
Ràdio PICA
dijous 29 de maig a les 18h, 23h, 4h i 9h
http://88.2.32.168:8000/listen.pls

També pots escoltar Microtopies 2014 en el canal de Gràcia Teritori Sonor de Bandcamp:
http://graciaterritorisonor.bandcamp.com


dimarts, 20 de maig del 2014

Presentació prèvia de "Unity", el nou treball de Rasta Glover

Rasta Glover , projecte musical amb més de dues dècades de vida , va presentar el passat dissabte 10 de maig al Teatre Guiniguada (carrer Taula de Léon s / n - Les Palmes de Gran Canària ) el seu nou disc , Unity , un homenatge a Bob Marley .  


Per a l'ocasió , el músic africà va comptar amb la participació d'una banda de luxe formada per José Quintana ( guitarra i direcció musical ) , Fran Tamayo ( guitarra ) , José Carlos Cejudo ( baix) , Yeray Rodriguez ( bateria ) , José Alberto Medina ( teclats ) , Moneiba Hidalgo ( cors ) , Mirian Fleitas ( cors) i Elio Moreno ( saxo ).

 Per a aquesta producció discogràfica , Rasta Glover ha comptat amb diferents col · laboradors així com amb una banda de músics experimentats dins de l'escena reggae a nivell estatal. La producció s'ha realitzat entre Les Palmes de Gran Canària i Barcelona i ha estat autoeditada pel mateix artista.

Entre els músics que apareixen en els crèdits del disc destaquen Oscar White ( bateria ) , Fernando Redondo Dinky ( baix) , Josep Blanes ( trombó ) , Narcís Valenzuela ( trompeta ) , Jimy Jeanks ( saxo ) , Kumar Sublevad ( rap ) , Jeff Rock ( rap ) , Ras Manel ( teclats ) , Ricard Durany ( guitarra ) , Aaron Feder ( guitarra ) o Sengane Ngom ( percussió ) .  

La producció és responsabilitat del grancanari Fernando Redondo Dinky , músic establert a Barcelona i que forma part del projecte Alma Afrobeat Ensemble . També va ser l'encarregat de l'enregistrament del disc en l'estudi Bon Só ( Barcelona ) i de les mescles ( en Slow Walk Records ) . El mastering és obra d'Albert Guitart a alb-estudi.


La temàtica de les cançons de Rasta Glover està enfocada bàsicament " a despertar la consciència social per a una millor comprensió de la vida en què ens movem , des d'un punt de vista i del coneixement existencial , cosa que considerem summament necessari per a l'analisi i transformació de les persones en l'entorn social; imprescindible per l'evolució de la humanitat ", assegura el seu líder .


La música encaixa perfectament en el concepte Word Music , encara que l'essència és fonamentalment reggae , amb moltes pinzellades de root , dub , funk , ska i afrobeat . Rasta Glover porta més de dues dècades a Canàries i ha estat un dels precursors d'aquest estil de música a les illes . Posseeix una de les veus més carismàtiques del gènere , compon tots els temes que interpreta , lletra i música.


Esperem veure la seva presentació aviat més a prop de casa nostra. 

http://www.rockencanarias.com/2014/05/rasta-glover-toma-el-teatro-guiniguada-con-unity/
https://www.facebook.com/rasta.glover

http://www.slowwalkmusic.com/

dijous, 1 de maig del 2014

Concert en memòria de Joan Saura al CAT


Setsfree és una formació musical nascuda a partir d’un parell de sessions a l’estudi de gravació.

El baterista Quicu Samsó, havia convocat un grup de companys que tenien en comú la seva relació amb el recentment desaparegut Joan Saura. Sessions de música de total improvisació sense fórmules ni formalismes.

Enregistrat per Guille Pérez als Estudis Bonsó i masteritzat per Albert Guitart a alb-estudi el disc va ser editat per Picap. El resultat va estimular a una bona part dels executants i es va decidir mantenir el grup, les sessions i les actuacions.


Al C.A.T. podrem veure a Liba Villavechia i Agustí Martínez, saxos, a Xavier Tort, trompeta, a Eduard Altaba, contrabaix i a Rafael Zaragoza i Ramon Solé, guitarres, al voltant de Quicu Samsó, el primer que va començar a bategar en aquest projecte.

La improvisació, entesa com a absència de mètode i estratègia, porta als Setsfree a explorar en tot hora àrees sonores trobades a l’atzar. Provinents de diferents àmbits musicals, miren de trobar-se al bell mig del risc, al centre de la pista mentre honoren la memòria de l’amic perdut.

Divendres 2 de maig a les 22h.
Centre Artesà Tradicionarius
Travessia de Sant Abtoni 6-8
http://www.tradicionarius.cat/ca/setsfree/programacio/87


dimarts, 15 d’abril del 2014

Presentació del nou disc de l'Oriol Tramvia


“El set” és un concert gravat en directe al Tradicionàrius de Gràcia on presentava l’anterior disc “60 oriols”. És doncs una conseqüència més que un efecte, però així i tot és més que la presentació d’un disc: recupero velles cançons mentre aprofito per presentar les noves.

Haver estat capaç d’enregistrar set discs és quelcom que mai m’hagués imaginat. Jo no concebo les coses com una “carrera” si no que per a mi respon tot a una actitud.

Aquesta actitud comporta que entre músics soc actor i entre actor, soc un músic i res es del tot cert ni mentida, simplement, no se qui soc. Aquest no saber és el que m’ha portat a girar per Mèxic o Colòmbia i cantar al Palau de la Música o al bar de la cantonada.

Avui toca presentar un disc, doncs molt bé: us el presento. Dins, si l’escolteu, hi trobareu una mica de tot: boleros, pasodobles, pop i rock and roll, cançons noves i cançons d’abans, una versió del “Bèstia” amb els Rosa Luxemburg i una peça al final en que faig veure que toco el piano. En tot cas el disc és aquí: nou, brillant i tan de bo que estigui ple de sorpreses: que us aprofiti!
Oriol Tramvia


Oriol el TramvAlt
Això és un document, un petit document musical en la vida petita d’un petit cantautor que s’ha fet gran amb el pas del temps, gràcies a la saviesa que aquest pas (del temps) inocula en els éssers humans sensibles. L’Oriol Tramvia potser no és un gran músic, però això sí, és un cantautor dels grans, a l’alçada de la seva humanitat i de la seva sinceritat. Un home admirable que un dia va pujar a l’escenari del CAT de Gràcia amb quatre joves músics (i col·legues) i es va alimentar de la seva energia per reinventar-se i tornar a ser una veu de les que ja no queden i deixar aquest disc com a testimoni.

L’Oriol és d’un altre món, d’un altre temps -també-, que potser s’acaba, però que no per això s’ha d’enterrar. L’Oriol és necessari, és fonamental per entendre allò que ens passarà, per molt dolent que sigui (que ho serà). L’Oriol és una de les restes del naufragi d’un temps i d’una gent que creia en la gent, que va construir utopies per salvar-se de l’inevitable final.

L’Oriol continua en peu amb la seva guitarra i la seva veu trencada (que va trencar enfilat en una de les columnes del vell Zeleste del carrer Plateria cantant allò de “Bèstia”!) per seguir cantant sense cap més pretensió que fer pensar a la gent, fer-la cantar, fer-la sentir, seguint els seus acords, les seves històries, la seva mirada. Traguem-nos el barret, passa el Tramvia.
Jordi Turtós 


Se cuenta Oriol Tramvia, junto a Pau Riba y Sisa, en la tríada primigenia sobre la que se sustenta la partogénesis del rock catalá, sea lo que sea éste. 38 años han llovido desde que se grabara en el escenario del antiguo Zeleste su primer disco, portador del más universal y transgeneracional de sus himnos, “Bestia”.

Sexagenario, a pesar de que espiritualmente desmienta esa edad, es de suponer que Tramvía ya no se quema por dentro, como proclamaba en aquel lieder a la confusión e impotencia consustanciales a esa ilusión llamada juventud.

A pesar de que el mundo actual depara mucha bestialidad y se siga en él tratando a las personas como bestias, ha prevalecido en el discurso orioliano una ironía no exenta de ternura, una reposada y a veces melancólica “joie de vivre” que instruye y conforta. Sin rencores, y seguramente sin remordimientos tampoco.

En ella lleva perseverando desde que regresara a la actividad discográfica en 2003, una segunda etapa que, lejos de crepuscular, se antoja refundacional. Grabado en directo, viene a engrosarla este nuevo trabajo donde sabiduría, pragmatismo, humor y poesía se deslizan por los rieles naturales del autor, los de la comunicación en directo.
Jaime Gonzalo

El 7. Oriol tramvia i els de la via.
Gravat en directe al CAT, Centre Artesà Tradicionarius de Gràcia el 13 de maig del 2011


Els de la via:
Lluís Xandri: guitarra i veus
Xavi García: percussions i veus
Ramon Vagué: baix, acordeó i veus
Marcel Gené: piano i veus


Col.laboracions especials:
Josep Castells: imatges i peliculetes
Rosa luxemburg: cors i saxo a 60 Oriols
Carlota Pons: ajudant de producció
Quim Solé: tecnic de so en directe al CAT i enregistrament 
Post-produït i masteritzat per Albert Guitart a alb-estudi entre el 18 de febrer i el 17 de març de 2014.

 

dijous, 27 de març del 2014

Masteritzat el nou disc dels JAZZ PRETENDERS, Pretensions elèctriques.


Després d'un parell de dies - 17 i 18 de març de 2014 - d'escoltes tranquil·les del material que em van passar hem fet un màstering "de llibre" per al nou disc "Pretensions elèctriques" dels JAZZ PRETENDERS.

Què vull dir amb això d'un "màstering de llibre"???

Masses vegades es comet l'error de pensar que el que no sona be a l'assaig ja s'arreglarà a l'estudi; que el que no sona be a l'enregistrament de l'estudi ja s'arreglarà a la mescla; que el que no sona be a la mescla es pot arreglar amb una post-producció i que si encara no... sempre queda el màstering.

NO

Aquesta vegada estem parlant d'un treball molt seriós que ens han fet els amics dels Jazz  Pretenders, una producció de la que hauríem de prendre nota.


En primer lloc hi ha una feina de composició, arranjaments i pre-producció digna d'elogi, i sembla mentida que això s'hagi de dir, no és el que ens trobem més sovint. Els 8 talls que hi ha al disc m'han recordat, pel que fa a la preparació prèvia, obres tant rodones com:

"City Life", dels PYBUS GROOVE QUARTET,
"Frederic Carlquist & Dave Mitchell", de CARLQUIST-MITCHELL-FIMISTER-SMITH
"Output", OUTPUT freaturing NIKOL KOLLARS
"In Motion" dels TOM JOHNSONN'S SHARK
"Qué pasa contigo trío" de QPCT.

Què tenen en comú aquestes obres?
A part del treball previ, per dir-ho a la brava "pensem primer què volem dir", hi ha tota una reflexió sobre el so que es vol extraure de les composicions i de com arribar-hi amb les millors condicions.

En aquest aspecte els JAZZ PRETENDERS han començat amb una elecció que ha resultat ser rodona:
Totes les preses, els enregistraments de cada instrument, els han anat a fer als estudis Nómada 57 on en Pere Aguilar els va fer un excel·lent treball tant amb la elecció de la microfonia com amb els previs a l'hora de captar el so a voltes càlid i a voltes contundent del grup.
 
Una feina que va facilitar la segona fase del treball, ara a ODS estudis, on en Marcos López es va prendre el seu temps a mesclar tot el senyal fins a deixar-lo amb una sensació de naturalitat, barreja de punch i delicadesa, so directe... aquella sensació de vinil, ja m'enteneu, oi?

Un cop em va arribar el material la tasca principal va ser la d'anàlisi digital del contingut dels aifs mesures de volums, freqüències, estabilització i igualació de temes i la decisió final d'ordre i distància entre tracks. I això és el que vull dir amb un màstering de llibre, no haver de tocar cap equalització més enllà d'un db aquí o allà, i donar el volum al conjunt de manera que es respectés al màxim el rang dinàmic que la mescla havia incorporat i gravar els màsters amb la seva posterior comprovació bit-a-bit abans de dur a fàbrica.
Un luxe de feina, creieu-me.

Estic segur que ho podreu apreciar tant aviat com tingueu el CD a les vostres mans.

Face del grup: Jazz  Pretenders